Tengku Sarah
blogviews
Meet me!
Kamsamida^^


FacebookTwitterInstagram
Admin!
Anneyong^^


 photo 6fb96f8f-514c-4f82-a9b4-8d23706600c2_zps730761df.jpg
*TENGKU SARAH A'AISHAH TENGKU IBRAHIM
*23 September
*Kubang Kerian, Kelantan Malaysia
*Easy Going and outgoing person
Bloggers!
Saranghaeyo^^


Chatters!
Hye



Background^^!
Sila pilih

Background #1 Background #2 Background #3
Template By : Rana
Basecode : Ayesha
Help : C U T E
Owner & RE-edit : Tengku Sarah
JAKARTA- BANDUNG TIPS
Saturday, September 21, 2013 | 9/21/2013 12:26:00 AM |

TIPS SEBELUM TRAVEL


haluuuu guys! long time no see aa...

Busy memanjang sebab my classes untuk semester 7 dah start..what to do..meng- update blog sangat lah lambat. Rasa macam story travel aku ni dah basi. Anyway, aku nak share jugak dengan korang..Bagi sesape yang nak travel/ perlukan ape2 bantuan sebelum travel. Uolls boleh email saya ye (tengkusarah91@yahoo.com). Insyaallah, saya akan bantu apa yang termampu. Nak nombor supir ke, hotel ke..nak tanya ape2 ke,,boleh email okeyh:)

FLIGHT TICKET
sooooo, aku travel ke Indonesia beberapa minggu yang lepas. Meaning to say, memang agak lama dah and aku dah terlambat sangat update this blog kat korang. Tapi takpe..ilmu takkan basi.hehehe macam biasa, let's begin with my flight ticket. Aku purchase memang lama dh,lebih kurang beberapa bulan sebelum travel. Masa tu ada promo..not remember whether free seats promo/ zero fare promo. As long as ada promo, korang harus grab cepat2..Kadang- kadang rasa macam Airasia menipu kan..tapi, if korang selalu check..promo tu ada.no worries.YAKIN! hahaha

 SURVEY HOTEL
Bila dapat tiket murah, teruskan step seterusnya iaitu survey hotel- hotel yang korang rasa sesuai dengan korang terutamanya dari segi bajet. Sebelum aku travel dulu pun, survey 2bulan awal..sebab nak search yang betul2 menepati citarasa kita. Bukan apa, takut indah khabar dari rupa uolls. kalau indah rupa dari khabar takpe gk.hihihi. Aku sarankan korang search hotel kat Agoda.com. Sebabnya, harga kat situ berpatutan berbanding booking.com n etc.

Orite..bila korang dah berkenan hotel yang dipilih, seminggu sebelum travel boleh lah korang booked. Booking secara online boleh menjimatkan duit anda dan juga menyelamatkan anda dari situasi yang tidak diingini seperti kalau walk-in booking, dikhuatiri hotel tu penuh.hehehe

SURVEY TEMPAT
Survey tempat yang dimaksudkan bukan lah korang buat questionnaires bagai. Toksah complicated kan benda yang simple. Korang boleh survey seperti baca blog-blog orang lain yang pernah ke sana. Seriously, aku pun survey dengan blog- blog orang lain. Thanks to bloggers yang share tips dan juga macam-macam lagi. Aku rasa mostly aku dapat info melalui blog. Now, giliran aku pulak nak share..insyaallah,aku share ape yang patut di share. Banyak tempat menarik yang korang boleh pegi..bagi yang sukakan nature..taman permainan,aku boleh list-kan. Later, aku akan letakkan TRAVEL LIST kat korang. Aku buat list ni..berdasarkan experience aku and bantuan blog- blog orang lain.

FINANCIAL BUDGET

Okay, sekarang kita proceed bab duit. Fyi, duit sangatlah penting masa travel. even 10sen nanti pun korang akan kira.hahaha aku la tu sebenarnya. Bawak banyak pun rasa takkan cukup. Nak cakap aku ni kaki shopping tak jugak..tapi barang2 kat sana murahhhhh dan kiut-miut.adehhh tergugat ko jahhh. Pastikan korang bawak duit yang secukupnya. Takut- takut nanti terlebih bajet. Untuk lebih mudah, Bawak SAMPUL SURAT untuk HOTEL, SUPIR, AIRPORT TAX. Total- 3 SAMPUL SURAT.
Taken note ye korang, ini sangat penting..seriously, if korang sampai kat sana..berlaku lah shopping tak ingat dunia Malaysia. Masa aku travel haritu, kitorang pergi berempat and rasanya cam backpackers sebab takde kanak-kanak dan orang tua yang involve. Backpackers lebih senang sebenarnya berbanding guna travel agent. Kalau korang guna travel agent, haruslah tak payah sediakan sampul surat bagai.:)

Tapi, jadi backpackers sangat untung dan lebih jimat. Masa dan schedule flexible sebab kita yang aturkan semuanya. Even korang booking supir kat sana pun, korang boleh bagi travel list kat supir tersebut, then dia akan bawak. Our travel kan, of course la kita yang aturkan.

AIRPORT TAX
Macam aku war-warkan dah tadi, sediakan duit untuk bayar tax kat airport bila korang nak balik Malaysia nanti. Kalau airport kat :
JAKARTA- IDR 75000,
BANDUNG- IDR 150 000

Take note ye uolls. Letak dalam sampul siap2..

Erm erm..apa lagi ek..buat masa sekarang aku share part ni dulu..later, aku akan share travel list, tips nak handle orang-orang disana seperti penjual n etc.

bye bye. Thanks for reading guys!








 photo 6f80631b3e854accd1ec2b89006d6148_zpsbc75d54a.png Terima kasih. Adiossss